image1 image2 image3 image4

Αρθρα

 

Ιδιαίτερες συμπεριφορές μαθητών

ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΜΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΑΝΑΓΚΗ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Αιτίες

Οικογένεια (άσχημες ενδο-οικογενειακές συνθήκες, οικονομική δυσχέρεια, χωρισμοί)

Μαθησιακές Δυσκολίες

Σχολικό Περιβάλλον (συμμαθητές, εκπαιδευτικοί, φόβοι)

Λόγοι εκδήλωσης

Εκδίκηση

Ζήλια

Προσοχή

Επίδειξη δύναμης

Επίδειξη ικανότητας

Τρόποι εκδήλωσης

Παρενοχληση

Αδιαφορία

Aάρνηση

Άσκηση βίας

Άσχημες κουβέντες

Ασθένεια

Παρέμβαση- θεωρητική προσέγγιση

Εντοπισμός προβληματικής κατάστασης

Μελέτη και προσδιορισμός παραγόντων

Καθορισμός στόχου

Προσδιορισμός τρόπου παρέμβασης

Παρέμβαση- τρόποι τεχνικές

Κανόνες τάξης μέσα από συζήτηση

Συμβόλαιο τάξης

Ανάρτηση κανόνων

Αμοιβαίο συμβόλαιο

Συνεργασία με οικογένεια

Αλλαγή τακτικής προσέγγισης

Τεχνική «μπαίνω στη θέση σου»

Τεχνική επίλυσης προβλημάτων σχολείου « Frenet»

ΘΕΤΙΚΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ Η ΠΙΟ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

 

 


«Μαθητές με προβλήματα συμπεριφοράς. Δράσεις αντιμετώπισης»

Η ύπαρξη μαθητών/ριων στο Δημόσιο Σχολείο με  προβλήματα συμπεριφοράς είναι μία πραγματικότητα.

Πλήθος παραγόντων (ψυχική πίεση, βιώματα απόρριψης, αποτυχίας και απογοήτευσης) επιδρούν όχι μόνο αρνητικά στην επίδοση των µαθητών αλλά συσωρευτικά και στην εκδήλωση προβλημάτων συμπεριφοράς  (επιθετικότητα, αδιαφορία)

Η έγκαιρη αντιμετώπισή τους και η παροχή βοήθειας δημιουργεί κάποιες προϋποθέσεις αλλαγής συμπεριφοράς.

Ο Σύλλογος Διδασκόντων του σχολείου μας προσεγγίζει πάντα, τους παραπάνω μαθητές, με αυξημένη ευθύνη του ρόλου του, καθώς είναι πεποίθησή μας ότι τα παιδιά µε ιδιαίτερα προβλήματα συμπεριφοράς µέσα από τις κατάλληλες δράσεις  µπορεί να αποκτήσουν αυτόνοµη προσωπικότητα, να αντιµετωπίσουν τη ζωή µε αισιοδοξία και να βρουν µια θέση στη σχολική τάξη και αργότερα στην κοινωνία.

Αναγνωρίζοντας τα παραπάνω και με γνώμονα:

  • την κοινωνική-διάσταση του προβλήματος
  •  τη σημασία του  οικογενειακού περιβάλλοντος και τη  σχέση του παιδιού µε τα πρόσωπα της οικογενείας (υπερπροστασία, διαζύγια κλπ
  • τις εμπειρίες και τα βιώματα του παιδιού
  • τις κοινωνικο-οικονομικές ελλείψεις και
  •   το ευρύτερο  πολιτιστικό περιβάλλον                                                                                                                                                                                                                                                                                         Ο Σύλλογος Διδασκόντων προβαίνει σε μια σειρά από ενέργειες, δράσεις και παρεμβάσεις, προκειμένου να ανιχνεύσει εκπαιδευτικές ανάγκες, να αντιμετωπίσει καταστάσεις (άμεσα) και με θετικό τρόπο να τροποποιήσει (μακροπρόθεσμα) συμπεριφορές όπως:
  • αρχική εκτίµηση, μέτρηση και καταγραφή του προβλήματος.
  • άμεση παρέμβασηενημέρωση γονέων με στόχο τη συμπόρευση στην αντιμετώπιση του προβλήματος και ενεργοποίηση των κανονισμών του σχολείου και της τάξης  και των επιπτώσεων που έχουν θεσπιστεί από τους εκπαιδευτικούς (συνέπεια πράξης και συμπεριφοράς η οποία έχει θεσπιστεί ως ανεπιθύμητη)
  •  μακροπρόθεσμη παρέμβαση: σχεδιασµός διδακτικού προγράµµατος με  εναλλακτικές στρατηγικές και  διατύπωση του στόχου.

Αναλυτικότερα:

  • «Μήνας Αξιών Ζωής» δράσεις για τις αξίες ζωής, με ολόκληρη την τάξη που στόχο έχουν τη βελτίωση συμπεριφοράς και τη μείωση της επιθετικότητας των μαθητών.
  • Επικαιροποίηση των κανόνων της τάξης και εκ νέου υπενθύμιση και αποδοχή αυτών.
  •  Ωριαίες συζητήσεις από τους εκπαιδευτικούς στα τμήματα και τη Δ/ντρια του σχολείου
  • Ενημέρωση εκ νέου του γονέα και συζήτηση επί των δράσεων

Όλη η διαδικασία στηρίζεται κυρίως στην ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευτικών, στην συμβουλευτική προσέγγιση της εκπαιδευτικού του Τμήματος Ένταξης και στη θετική συμμετοχή των γονέων.

Η μέχρι έως τώρα πορεία του σχολείου μας, έχει καταδείξει θετικά αποτελέσματα σε διάφορες περιπτώσεις μαθητών/τριων. Παρόλο τις αντίξοες συνθήκες που αρκετές φορές αντιμετωπίζουμε – ιδιαίτερα δύσκολες περιπτώσεις, έλλειψη κατανόησης από την πλευρά του οικογενειακού περιβάλλοντος, απουσία υποστηρικτικών δομών, ως Σύλλογος Διδασκόντων του σχολείου δηλώνουμε ότι θα συνεχίσουμε το παιδαγωγικό μας έργο σε κάθε περίπτωση μαθητή/τριας που έχει ανάγκη επιπλέον συστηματικής βοήθειας και ενίσχυσης, εκτιμώντας πάντα την αναγκαιότητα συμπόρευσης με τις οικογένειες των μαθητών μας. Δε θέλουμε να  εξουδετερώσουμε την όποια ιδιαιτερότητα των μαθητών μας αλλά πιστεύουμε ότι με την  κατάλληλη αγωγή και την κοινή συμπόρευση όλων των εμπλεκόμενων μερών, µπορούµε να βοηθήσουµε να ξεπεραστούν ή περιοριστούν σε κάποιο βαθμό, τα προβλήµατά τους.

 

 


ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΔΥΝΑΜΗ ΠΟΥ ΕΝΩΝΕΙ ΤΟΥΣ ΛΑΟΥΣ

Το 8ο δημοτικό σχολείο είναι ένα πολυ-πολιτισμικό σχολείο καθώς όλοι μας, εκπαιδευτικοί, μαθητές/τριες και γονείς βρισκόμαστε σε συνεχή αλληλεπίδραση με τη διαφορετικότητα και την πολυμορφία. Η διαφορετικότητα δε μας φοβίζει ... μας αρέσει ενώ η πολυχρωμία χρωματίζει τη σχολική ζωή μας.  

Έτσι λοιπόν επιδιώκουμε και  μια εκπαίδευση που να ενώνει?»

να ενώνει λαούς, έθνη, θρησκείες, κάθε λογής διαφορετικότητες σε κοινές πανανθρώπινες αξίες.

να ενώνει τα παιδιά όλου του κόσμου ώστε οι αυριανές κοινωνίες να είναι οντότητες χωρίς  εντάσεις, βία, διακρίσεις, αδικίες και ανισότητες.

να ενώνει λαούς και κουλτούρες για την ειρήνη, με σεβασμό στην ιδιαιτερότητα και τη διαφορετικότητα.

Μέσα από αυτή τη λογική και στα πλαίσια των προγραμμάτων Erasmus φιλοξενήσαμε για μία σχολική ημέρα συνάδελφους Τούρκους εκπαιδευτικούς από την Τραπεζούντα.

Σκοπός της εκπαιδευτικής επίσκεψης, των Τούρκων εκπαιδευτικών, ήταν η γνωριμία τους με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και κυρίως  με τη  διδασκαλία των διδακτικών αντικειμένων της αισθητικής αγωγής, από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς.

Εμείς από την άλλη, με τη συμμετοχή μας σε διαπολιτισμικές δράσεις επιδιώκουμε να καλλιεργήσουμε, στους μαθητές/τριες μας, το πνευματικό υπόβαθρο και την κουλτούρα, που επιτρέπει την εκτίμηση και την κατανόηση για το διαφορετικό.

Η εμπειρία   ήταν αρκετά ενδιαφέρουσα  συνομιλήσαμε, ανταλλάξαμε απόψεις, πληροφορίες και γνώσεις, σχολιάσαμε, γελάσαμε, προβληματιστήκαμε και κυρίως επικοινωνήσαμε.

 

 


ΜΙΑ ΝΕΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ 

Μια νέα σχολική χρονιά ξεκινάει σήμερα. Μια χρονιά που στα μάτια των παιδιών φαντάζει γεμάτη παιχνίδι, συντροφιές, φίλους και γνώση. Μια χρονιά που θα μετουσιώσει  την εμπειρία σε μάθηση μέσα από διδασκαλίες, μαθήματα, βιβλία και εκδηλώσεις και που θα σμιλεύσει ήθος και αξιοπρέπεια.

Έχουμε ηθική και ιστορική υποχρέωση να γαλουχήσουμε ανθρώπους που αρνούμενους ίσως και εμάς τους ίδιους μας ξεπεράσουν

Και εσύ δάσκαλε Κατέβασε την καρδιά σου από την έδρα, αφουγκράσου τα χτυποκάρδια, μετάτρεψε τους μαθητές σου σε παρατηρητές - δράστες, διέγειρε την παρατηρητικότητά τους, ανάγκασέ τους να πάρουν αποφάσεις, δώσε τους επιχειρήματα, ώθησέ τους στη συνειδητοποίηση.

Και εσύ δάσκαλε επιβράβευσε τη συλλογικότητα και την αλληλεγγύη, άναψε φωτιές στην καρδιά και το μυαλό των μαθητών σου.

 


 ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ - ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ - ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ 

Στην αρχή πιστέψαμε πώς ευθυνόταν ο ξένος, ο Αλβανός που ήρθε από μια φτωχική χώρα για να βρει μια καλύτερη ζωή, ο Ιρακινός που έφυγε από τη βομβαρδισμένη χώρα του για να σώσει τη ζωή του και να προστατεύσει τους δικούς του ή ακόμα και ο Τούρκος που ήρθε κυνηγημένος από το πολιτικό καθεστώς της πατρίδας του.

Στα μαύρα μάτια του Αμπντούλ και στο γυαλιστερό μαύρο δέρμα του νιώσαμε φόβο, απόγνωση και οργή ενώ στη Φατίμ που ήταν μουσουλμάνα νιώσαμε απειλή.

Στην αρχή πιστέψαμε όλα τούτα τα παραμύθια, πως τάχα ο ξένος μετανάστης έφερε και όλα τα προβλήματα στη χώρα μας, ξεχνώντας πως ο προπάππους μας ξεριζώθηκε άγρια από μια Σμύρνη που καιγόταν κουρσευόταν και βιαζόταν, η προ-γιαγιά μας  έναν κρύο χειμώνα του 1910 έφυγε με το  πλοίο Αθηνά  για την Αμερική  και οι γονείς  μας μόλις το΄64 πήγαν μετανάστες στο Μόναχο για μια καλύτερη ζωή.

Ξεχάσαμε πως είμαστε παιδιά μεταναστών και εγγόνια προσφύγων και πως η κοινωνία μας ακριβώς λόγω αυτών των μετακινήσεων διαμόρφωσε και διαμορφώνει συνεχώς  νέες δυναμικές και πραγματικότητες.

Όμως η διαφορά υπήρχε πάντα,  ήταν απλώς εκεί, και προτού έρθουν στα σχολεία οι μετανάστες, οι τσιγγάνοι, οι διαφορετικού χρώματος και θρησκεύματος μαθητές, δεν θέλαμε να την  κατονομάσουμε, δεν θέλαμε να τη δούμε.

Ο άλλος που ήταν πάντα στο πίσω το θρανίο ήταν ο Γιώργης ο συμμαθητής μας που ο πατέρας του ήταν στη φυλακή, η Μαιρούλα που κούτσαινε από το ένα ποδαράκι και δεν την παίζαμε στα παιχνίδια μας στα διαλείμματα και ο Μπάμπης εκείνο το παιδάκι που ερχόταν νηστικό και έκλεβε το κουλούρι μας?πόσες τιμωρίες άραγε δεν του είχε δώσει ο δάσκαλος?

 Γιατί;

 Γιατί δεν είναι η διαφοροποίηση που δημιουργεί προβλήματα και ανισότητες δεν είναι ο ξένος και ο ντόπιος μαθητής, ο ξένος και ο ντόπιος εργαζόμενος ο ορθόδοξος και ο μουσουλμάνος , ο μαύρος και ο άσπρος, είναι οι κοινωνικές διαφορές που χωρίζουν τους ανθρώπους σε κατηγορίες.

Και εμείς αυτό το παραβλέπουμε παίζοντας τα παιχνίδια της εξουσίας  και συνεχίζουμε να χωρίζουμε τους ανθρώπους σε επίπλαστες κατηγορίες ανάλογα με τα ατομικά εξωτερικά τους χαρακτηριστικά, τη γλώσσα, τη συμπεριφορά, το ντύσιμο, το στυλ κλπ. Και τους προσδίδουμε επιπλέον και στερεοτυπικά χαρακτηριστικά ενώ πειθόμαστε ότι κουβαλούν και όλα τα κακά ή τα καλά της κατηγορίας που ανήκουν.

 Άραγε ο κλέφτης είναι γύφτος ή ο γύφτος είναι κλέφτης;

 Ο εβραίος είναι μίζερος και τσιγγούνης άρα και όλοι οι εβραίοι είναι μίζεροι και τσιγγούνηδες; Μπορεί κάποιος εβραίος να είναι τσιγκούνης μπορεί και όχι, μπορεί και περισσότεροι αλλά σίγουρα όχι όλοι και όπως και να έχει, αυτός δεν είναι ο λόγος να τους στείλουμε όλους στα κρεματόρια γιατί αυτό είναι  ρατσισμός.

Και είναι οι κοινωνικές αιτίες  που γεννούν ρατσισμό παίζοντας με τις αφιλτράριστες προσωπικές μας προκαταλήψεις

Και επειδή ο ρατσισμός δεν σταματάει με ευχές και καλές πράξεις, ο ρατσισμός σταματάει όταν ερμηνεύεται και όταν συστηματικά προσεγγίζεται και αποδομείται, για αυτό υπάρχουν και τα σχολειά και οι ευφάνταστοι δάσκαλοι για να:

 εκπαιδεύουν τα παιδιά μας να γνωρίζουν και να σκέπτονται μέσα από τη θέση του «άλλου»

  • εκπαιδεύουν τα παιδιά μας να λειτουργούν με γνώμονα την αλληλεγγύη
  •  εκπαιδεύουν τα παιδιά μας να αποκτούν σεβασμό και αποδοχή της ετερότητας
  •  γνωρίζουν στα παιδιά μας με ποιο τρόπο δημιουργούνται οι εθνικιστικές αντιλήψεις που παράγουν εθνικιστικές εξάρσεις και τέλος
  • για να μάθουν για την ειρήνη.

 

 

 

Γεωργία Μούκα

 

 

 

© 2024  8ο Δημοτικό Σχολείο Καλλιθέας